Prawa konsumenta - próba oszustwa

+1 głos
wizyt: 1,895

Witam,

mieszkam w Toruniu i zakupiłem w firmie komputerowej TRYTON (www.tryton.com.pl) dysk twardy Seagate 320GB SATAII. Zakupu dokonałem we wrześniu 2008 roku i niestety w listopadzie 2009 dysk zaczął gubić partycje i nie dało się na nim postawić systemu. 12.11.2009 oddałem dysk na gwarancję licząc na uczciwość sklepu. Po trzech tygodniach milczenia ze strony sklepu poszedłem zapytać jak sie sprawy mają.

Pracownik powiedział, że właśnie dostali od dystrybutora dysk na wymianę bo mojego nie da się naprawić. Ucieszyłem się, pomyślałem dostanę nowy dysk i po problemie, ale radość trwała krótko. Pracownik kładzie mi na ladę jakiś używany dysk i mówi, że dystrybutor wymienił na sprawny. Pytam czy to nowy dysk, a on nie nowy tylko sprawny. Proszę o kierownika a ten w zaparte że wymieniają na sprawny a nie na nowy, czyli mogę dostać dysk roczny, dwuletni lub pięcioletni. Czy tak powinno być??? Czy to nie jest próba oszustwa? Czy jak nie mogą naprawić to nie powinni dać mi nowego dysku lub zwrócić kas? Pomóżcie!!! 

5 grudnia 2009 w Dyski twarde przez użytkownika olo163 Poziom 5 (3,000)
   

12 odpowiedzi

–1 głos
imo powinni na nowy który dostali od profucenta
odpowiedź 5 grudnia 2009 przez użytkownika helfi Poziom 7 (12,130)
–1 głos
Dysk który dostjesz na wymianie gwaranyjnej powinien być zapakowany jak nówka sztóka nie naruszone plomby na opakowaniu w inny wypadku to jakiś przekręt.
odpowiedź 5 grudnia 2009 przez użytkownika cza12ster Poziom 8 (45,860)
–1 głos
Dla wyjaśnienia.

Dysku nie odebrałem i napisałem im pismo, że żądam wymiany na nowy lub zwrotu gotówki. Kazali mi czekać 14 dni i powiedzieli że dostanę odpowiedź na piśmie. Co mam zrobić jak nie będą chcieli dać nowego dysku lub kasy??? Miał ktoś podobny przypadek z jakimś sprzętem lub zna się ktoś na przepisach.
odpowiedź 5 grudnia 2009 przez użytkownika olo163 Poziom 5 (3,000)
–1 głos
Jeżeli nie byli w stanie naprawić tamtego dysku powini Ci dać nowy egzemplarz o tych samych parametrach lub kasę. Nie ma innej opcji.
odpowiedź 5 grudnia 2009 przez użytkownika cza12ster Poziom 8 (45,860)
–1 głos
Rozumiem, że oddałeś dysk na podstawie gwarancji. W takim wypadku:
1. odpowiedzialnym z tytułu gwarancji jest producent i jest to umowa pomiędzy Tobą a producentem, sprzedawca pełni tu jedynie rolę pośrednika,
2. warunki gwarancji reguluje karta (regulamin) gwarancji),
3. istnieją pewne warunki gwarancji sprzeczne z tzw. prawem konsumenckim (klauzule abuzywne), od których skutków konsument może się uchylić, ale naprawa bądź wymiana na sprawny produkt takim postanowieniem nie jest,
4. musisz otrzymać informację o istotności wady, z uwagi, iż otrzymałeś inny dysk wnioskuję, że wada była istotna, a to oznacza iż okres gwarancji biegnie od początku,
5. następnym razem korzystaj z uprawnień z tyt. rękojmi, tj odpowiedzialności sprzedawcy, dysponujesz wtedy uprawnień żądania wymiany towaru na nowy w bezzwłocznie (przyjmuje się do 14 dni).
6. w mojej ocenie nie masz podstaw do prowadzenia dalszego sporu, chyba, że:
- gwarant w warunkach gwarancji podał, iż zawsze wymienia uszkodzone dyski na nowe, jeśli nie, to nie złamał postanowień gwarancji.

odpowiedź 5 grudnia 2009 przez użytkownika prosiacek Poziom 4 (1,440)
–1 głos
Aha, pamiętaj, iż nie możesz w trakcie jednego postępowania reklamacyjnego korzystać jednocześnie z uprawnień gwarancyjnych i z tyt. rękojmi. Przyjmuje się, iż konsumentowi pod czas czynności zgłaszania reklamacji przysługuje prawo wyboru (jeśli mieści się w terminach). Także, jeśli chodzi o to postępowanie, to raczej nic już nie wskórasz.

Także, reasumując, jeśli Seagate w warunkach gwarancji nie umieścił zapisu, iż w razie wymianu dysku, będzie to zawsze nowy sprzęt, to wykonał swoje obowiązki zgodnie z KC.
(art. 577 par. 1 KC - gwarant zobowiązuje się do usunięcia wady fizycznej bądź dostarczenia rzeczy wolnej od wad). Co do biegu terminu gwarancji jest jak napisałem, na podst. art. 581 par. 1 KC).
Pozdrawiam.
odpowiedź 5 grudnia 2009 przez użytkownika prosiacek Poziom 4 (1,440)
–1 głos
Cytat z warunków gwarancyjnych firmy Seagate:
"Jeśli firma Seagate zakwalifikuje produkt do zwrotu, zostanie on za darmo wymieniony na produkt zamienny odpowiadający mu w pełni funkcjonalnością. Firma Seagate może wymienić produkt na produkt, który był używany i został naprawiony oraz przetestowany pod kątem spełnienia wymogów technicznych firmy Seagate."
odpowiedź 5 grudnia 2009 przez użytkownika prosiacek Poziom 4 (1,440)
–1 głos
dlatego właśnie nie kupuję seagate- przejechałem się na 7200.11 ...szczerze zawsze dawali mi nowy:D wiesz wydaje mi się że to jest zgodne z prawem- jeżeli wymienili Ci na taki sam tylko sprawny jak napisał kolega niżej mnie...Życzę powodzenia i pozdrawiam
odpowiedź 6 grudnia 2009 przez użytkownika entuzjasta789 Poziom 7 (13,460)
–1 głos
ty kupiłeś sprzęt w sklepie, więc, sprzedawcą jest sprzedawca nie producent tak jak wcześniej ktoś pisze. Warunki Gwarancyjne pewnie masz gdzieś zapisane na kartce przeczytaj uważnie co i jak. Co do wymiany sprzętu nie mogą ci dać używanej sztuki od kogoś innego, musza ci naprawić sprzęt, jeśli nie można muszą dać nowy co najmniej o tych samych parametrach, ale jeśli nie mają takiego samego dysku to możesz chcieć lepszy lub zwrot gotówki. Przejdź się do rzecznika praw konsumenta on ci we wszystkim pomoże;) Mi już 2 razy pomógł a miałem taką sytuację jaką ty przedstawiasz:)
odpowiedź 6 grudnia 2009 przez użytkownika killerPL Poziom 8 (27,410)
–1 głos
Dzięki wszystkim za pomoc, we wtorek mam wolne i idę do rzecznika praw konsument. Będę informował jak się sprawa toczy.
Pozdrawiam
odpowiedź 6 grudnia 2009 przez użytkownika olo163 Poziom 5 (3,000)
+1 głos
Wysyłam często seagate do serwisu (taka praca) i powiem Ci ,że obecnie wymieniają tylko na naprawione. Tzn. jest naklejka z zieloną obwódką i góry jest napisane prepared certificat czy coś takiego. Są w folii antystatycznej i tyle
odpowiedź 7 grudnia 2009 przez użytkownika erosito Poziom 1 (160)
0 głosów
kurcze jakiś "matołek" wystawił wszystkim pały.... normalnie żal.pl
odpowiedź 8 grudnia 2009 przez użytkownika entuzjasta789 Poziom 7 (13,460)
...