4GB RAM vs 8GB

+1 głos
wizyt: 18,142
Witam, zastanawiam się nad dołożeniem 4GB Ramu (konfiguracja desktopa na stronie o mnie) żeby było 8GB. W tej chwili mam 4GB ale system "widzi" tylko 3,5 (reszte zabiera może karta graficzna lub płyta główna, nie wiem). System operacyjny Windows 7 64bit. Chodzi mi głównie o wydajność w grach, nie ukrywam, że gram w Full HD często z wysokimi ustawieniami. Czy gry takie jak Wiedźmin 2 czy Crysis 2 odczują tą ilość RAMu? Podejrzewam, że te 3,5GB to może być trochę mało. Czytalem też kiedyś, że w większych lokacjach w Crysis 2, mogą być spadki animacji tymczasowe spowodoane właśnie zbyt małą ilością pamięci, ktoś tam pisał wtedy, że właśnie 8GB rozwiązało problem bo gra nie musiała niczego doczytywać. Czy rzeczywiście może to mieć wpływ na wyższą wartość minimalnego fps? Jaki wpływ na ogólne działanie systemu będzie miało dołożenie 4GB? Słyszałem, że powyżej pewnej wartości efekt staje się odwrotny od zamierzonego bo system musi duplikować pliki wtedy i troszke spowalnia. Ale dotyczy to chyba wolniejszych procesorów (np 2 rdzeniowych). Z drugiej strony mając 4 rdzeniowy procesor być może będzie szybciej bo dane będą wymieniane niemal wyłącznie w pamięci przy minimalnym użyciu dysku. Co o tym myślicie? Proszę o szybką odpowiedź dlatego, że mam zamiar wybać się do sklepu dziś po południu. Jak myślicie na co system zabiera mi 0,5GB RAMU na starcie i podaje, że zainstalowane owszem 4GB ale dostępne tylko 3,5? 
8 września 2011 w Dyski twarde przez użytkownika Metropolis Poziom 4 (2,130)
   

46 odpowiedzi

+3 głosów
 
Najlepsza odpowiedź
Faktycznie coś może być na rzeczy z tym w które sloty włożona jest pamięć. Ja znalazłem takie rozwiązanie na jednym forum:

Wejdź w menu start
1) uruchom
2) wpisz "msconfig"
3) zakładka "boot"
4) wybierz "opcje zaawansowane"
5) odznacz "Maximum memory"
6) zresetuj

Ciekawe czy to zadziała.
odpowiedź 9 września 2011 przez użytkownika phillosoff Poziom 10 (166,910)
wybrane 9 listopada 2013 przez użytkownika TheSpeed
+1 głos
To jest standard, że system "zabiera" trochę RAM-u na swoje procesy itp.

Moim zdaniem kup 8 GB. Skok wydajności na pewno będzie i RAM jest teraz tak tani, że nic tylko kupować i kupować xD
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika dzejdzej007 Poziom 5 (3,050)
+1 głos
Edit: dokup 4GB
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika dzejdzej007 Poziom 5 (3,050)
+2 głosów
Doczytywania z dysku nie da się uniknąć mimo dużej ilości RAMu. Z jednej strony im więcej tym lepiej, więc jeśli dysponujesz finansami to zawsze możesz dokupić te 4 giga. Ale na przykład plik wymiany nadal jest systemowi potrzebny, choćby do kontroli błędów względem ramu, więc nadal będzie w użyciu. Podobnie jeśli program, np gra ma wystarczającą jego ilość, tak że nie potrzebuje swapa, to dalsze jego zwiększanie nie pomoże, gdyż np w wypadku gry wszystko rozbija się o ilość vramu na karcie i w nim dokonują się obliczenia na grafice. Tam też znajdują się tekstury. W przypadku gier istotne jest doczytywanie danych z dysku, np tekstur w trakcie pracy, no i pliku wymiany i potrzebnych plików systemu dla każdego programu. Dlatego użycie dysku SSD dla systemu, pliku wymiany, a najlepiej także do gier znacząco poprawia pracę każdego programu, a w szczególności właśnie gier, które muszą doczytywać ogromne ilości danych z dysku do ramu. Może czas pomyśleć o takim dysku, a tradycyjny HDD potraktować jako magazyn na pliki multimedialne?
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika phillosoff Poziom 10 (166,910)
+1 głos
phillosoff czyli wychodzi na to, że dodatkowe 4GB nic mi nie da tak? Zwłaszcza jeśli chodzi o gry, hmm. Nad dyskiem SSD myślałem już jakiś czas temu ale niestety nadal cena zniechęca :(
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika Metropolis Poziom 4 (2,130)
0 głosów
Czy nic nie da nie potrafię powiedzieć, gdyż nie mam i nie miałem takiej ilości RAMU jak 8 GB. Na pewno jeśli chciałbyś uruchomić jednocześnie kilka pamięciożernych programów, albo używasz komputera do edycji wideo, wtedy każdą ilość zapchasz. Natomiast gry tak jak mówiłem nie wczytają więcej tekstur niż posiadają vramu na karcie. Nie praktykuje się już przerzucania ich do pamięci głównej bo to ma odbicie na wydajności. Natomiast tak jak pisałem, każda gra musi te tekstury doczytać z dysku, a następnie wrzucić do pamięci karty. Więc ma to odbicie w trakcie doczytywania poziomów, a w nowych grach gdzie dzieje się to w locie, czasem może pojawić się przycięcie, gdy dysk nie wyrabia.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika phillosoff Poziom 10 (166,910)
+1 głos
Dysk SSD spowoduje tylko to, że gra będzie się szybciej ładowała ale nie zwiększy ilości FPS-ów. To samo dotyczy programów i systemu.

Tak naprawdę wszystko rozchodzi się o kartę graficzną.

Przy ilości RAM-u większej od 4GB swap jest bardzo rzadko używany więc dysk SSD też jest zbędny.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika dzejdzej007 Poziom 5 (3,050)
+1 głos
Czyli jeśli moja karta graficzna ma 2GB szybkiego RAMu DDR5, to znaczy, że wszystkie tekstury się w nim na pewno pomieszczą, wychodzi na to, że problem może być właśnie z ich doczytywaniem z dysku, ale czy "po drodze" dysk nie wrzuca ich najpierw do RAMu systemowego zanim przerzuci tekstury do pamięci grafiki? Wówczas wydaje mi się, że te 8GB może mieć znaczenie. Jeśli nie to znaczy, że dodatkowe kości nic nie pomogą, a dysk SSD wiadomo, że znacząco przyspieszyłby działanie całego systemu - uruchamianie go no i uruchamianie aplikacji. A jaki wpływ mógłby mieć na gry? Chyba jedynie w trakcie ładowania owych poziomów czy zredukowałby mikro przycięcia jeśli dana gra ładuje tekstury w locie.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika Metropolis Poziom 4 (2,130)
+1 głos
A co myślicie o tej teorii, że zbyt duża ilość RAMu może spowolnić działanie systemu, jako że system będzie musiał duplikować w nim dane?
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika Metropolis Poziom 4 (2,130)
–1 głos
Brednie z tym duplikowaniem.

Co do tekstur to masz rację, że nie wszystko się zawsze mieści w VRAM i po to m.in. jest RAM. Na dzisiejsze czasy zakłada się, że 4GB RAM jest to minimalna ilość więc już sam wyciągnij wnioski.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika dzejdzej007 Poziom 5 (3,050)
0 głosów
Oczywiście, że po to żeby przekopiować tekstury z dysku do pamięci karty kontroler dysku musi najpierw te dane odczytać, a odczyt odbywa się do pamięci systemowej. Tam też siedzi program i generowane przez niego wyniki obliczeń. Natomiast nie byłbym pewny, czy za duże tekstury są przerzucane do z pamięci karty do RAMu na płycie. Przecież kiedy karta ma za mało pamięci własnej to dużych tekstur nie jest w stanie przerobić, bo nie mieszczą się w niej. Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale pamiętam jak parę lat temu nie mogłem uruchomić F.E.A.R'a w maksymalnej szczegółowości teksturach bo wyświetlał że posiadam za mało pamięci na karcie.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika phillosoff Poziom 10 (166,910)
+1 głos
Przede wszystkim różnicy między 4GB a 8GB nie ma.Lepszy przyrost osiągniesz łącząc pamięci w Dual Channel.Jak system widzi tylko 3,5GB Ramu to sprawdź czy twój system jest 32bitowy czy używa tych 512mb czy nie to i tak musi pisać ile jest zainstalowane ramu.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika Macieyerk Poziom 8 (26,450)
0 głosów
Przecież kolega pisał, że system jest 64 bitowy.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika phillosoff Poziom 10 (166,910)
+2 głosów
Macieyerk system jest 64bitowy, Windows 7 Home Premium, podaje informacje Zainstalowana ilość pamięci RAM - 4GB, ale już dostępna ilość pamięci RAM bodajże 3,49GB. Czemu tak, nie mam pojęcia. Z tego co się orientuję to wydaje mi się, że system 32 bitowy widzi tylko do 3GB, więc nie miałbym 3,49GB tylko 3GB.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika Metropolis Poziom 4 (2,130)
0 głosów
Przede wszystkim jesli piszesz, ze "system zabiera pol giga", to okresl, co rozumiesz przez "system" - czyli zrob screenshota i daj linka. Wowczas bedzie o wiele latwiej dojsc do tego, co masz na mysli i ewentualnie znalezc rozwiazania (bo moze sie okazac, ze masz na mysli zajetosc pamieci przez system operacyjny i wowczas nic nie trzeba poprawiac, tylko wytlumaczyc, dlaczego tak sie dzieje).

Dolozenie kolejnej ilosci pamieci w chwili obecnej nic nie da. Spojrz na recenzje gier na portalu - robia tam testy Vintage, mniejszej czy wiekszej ilosci pamieci itd. Zauwazysz, ze aktualnie gry nie wymagaja wiecej, jak 4 GB - oczywiscie moze sie to zmienic, bo ceny pamieci spadly, co napedzi znowu koniunkture na "rozrzutnosc zasobow" na kilka(nascie) miesiecy. Jesli nie ma testow z 8 GB, to roznica miedzy 4 GB a 2 GB jest w granicach bledu statystycznego.

Wieksze znaczenie dla tego, co opisujesz, robi ilosc pamieci, ale zainstalowana na karcie graficznej. Skoro masz 2 GB powinienes cieszyc sie najwyzsza mozliwa wydajnoscia wsrod podobnych zestawow. I jesli nadal widzisz przyciecia, to raczej jest to kwestia optymalizacji gry lub osobistych ustawien systemu/sterownikow/gry.

Optymalizacja dysku da pewne polepszenie komfortu grania, ale to tez nie zawsze i wszedzie. Chodzi tu o szeroko pojety porzadek na dysku, czy nawet wrecz zakup SSD albo/i RAMu pod swapa i tempy - ale to poprawa komfortu, a nie fps.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika jeomax.co.uk Poziom 11 (475,040)
–1 głos
Napisales komentarz, zanim zdazylem kliknac na wyslanie swojego :)

No to sam sobie odpowiedziales - system (jako sprzet + oprogramowanie) widzi cale 4 GB, ale system *operacyjny*, czyli Windows ma dostepnego 3,5 GB wolnej pamieci, bo sam zabral 0,5 GB na swoje dzialanie. Windows jest zbiorem programow, ktore dzialaja w tle - a to wlasnie zabiera pamiec operacyjna, to normalne. Sa systemy operacyjne, ktore zabieraja mniej, a sa tez takie, co zabieraja i wiecej, nawet ten sam system operacyjny w zaleznosci od jego skonfigurowania potrafi zabierac rozne ilosci pamieci.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika jeomax.co.uk Poziom 11 (475,040)
0 głosów
Wnioski z tego co ci tu podpowiadamy wyciągnij sam. Jak widzisz są dwie szkoły. Jedni powiedzą ci, że im większa ilość RAMu tym lepiej. Ale faktycznie poza niektórymi zastosowaniami profesjonalnymi tego nie odczujesz. Podobnie w domowych warunkach do niedawna było z procesorami z więcej niż dwoma rdzeniami. Sądzę że masz naprawdę mocną konfigurację już teraz. A sądząc z twojego pierwszego wpisu zastanawiasz się czy będzie lepiej, ale nigdzie nie napisałeś, że jest źle np. że coś się tnie. Jeśli zatem wszystko chodzi dobrze, to nie ma sensu ten zakup.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika phillosoff Poziom 10 (166,910)
+1 głos
jeomax.co.uk to jak moge go skonfigurowac zeby oddal te 0,5 lub chociaz czesc? :P Albo moze jak moge w ogole sprawdzic / zobaczyc na co sobie zabral te 05? A co sadzicie o tym:
"Czytalem też kiedyś, że w większych lokacjach w Crysis 2, mogą być spadki animacji tymczasowe spowodoane właśnie zbyt małą ilością pamięci, ktoś tam pisał wtedy, że właśnie 8GB rozwiązało problem bo gra nie musiała niczego doczytywać. Czy rzeczywiście może to mieć wpływ na wyższą wartość minimalnego fps?"
No i jak to jest z tym, ze gra potrzebuje tylko vRAM a RAMu systemowego juz nie? Moim zdaniem to nie do konca prawda bo po co niby producenci gier podawaliby w wymaganiach danej gry jaka ilosc ramu potrzebuje gra do dzialania. Zatem ilosc tej pamieci moze miec wplyw na minimalne fpsy np. Wiec powrot do pytania, skoro w wymaganiach czesto minimalne dla Windows 7 jest 2GB... wiec 4GB vs 8GB nie da zadnej roznicy? Byc moze nie, bo wiele testow na benchmarku pokazuje ze nie ma czesto roznicy miedzy 2 a 4, co zatem przy 4 a 8... sam juz nie wiem, naprawde :(
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika Metropolis Poziom 4 (2,130)
+2 głosów
Nie zabierzesz tego RAMU który używa system. W końcu musi na czymś pracować. Wprawdzie część procesów można wyłączyć, ale nie wszystkie. Co do Crysis 2 to nie wierzę, by gra ta miała tak ogromne wymagania by zapchać twój komputer. Ma je nawet mniejsze od jedynki. Natomiast przycięcia w dużych lokacjach: autorowi może chodzić o to co już tu poruszałem czyli doczytywanie w locie tekstur i lokacji co może powodować spadki framerate'u. Czy zauważyłeś u siebie coś takiego?
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika phillosoff Poziom 10 (166,910)
0 głosów
Co do wymagań gier. Jeśli producent piszę ze gra wymaga 2 giga, to tak jest. Pamiętam, że pierwszy Wiedźmin potrzebował 1.5 giga na swój proces. Jeśli miałeś tylko 1 giga ramu to zaczynał się koszmar. Natomiast czy są gry które wymagają 5 giga i wtedy twoje 4 to za mało? Jeśli spełnisz wymagania gry, to każdy kolejny gigabajt więcej nie robi moim zdaniem różnicy.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika phillosoff Poziom 10 (166,910)
0 głosów
phillosoff dzięki, dzięki tobie nie kupuję tego dodatkowego RAMu, a pieniądze zostaną na dysk SSD w przyszłości.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika Metropolis Poziom 4 (2,130)
0 głosów
I tak o takie przycięcia czasem mi chodziło.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika Metropolis Poziom 4 (2,130)
0 głosów
jeomax.co.uk dam screena jak dotre do domu z pracy :)
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika Metropolis Poziom 4 (2,130)
0 głosów
ja mam 2 gb ram i nienarzek ale goodram 8 gb za 16 zł mozesz dorwac sam bd kupował bierz na przyszłosc bd miał ;)
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika eryk1310 Poziom 5 (4,320)
0 głosów
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika Metropolis Poziom 4 (2,130)
0 głosów
Ano wlasnie i tu sie zaczyna problematyka.
Spojrz, czy w CPU-Z masz cale 4 GB (zakladka Memory oraz SPD - poszczegolne banki). Potem wejdz do BIOSa i zobacz, ile on wykrywa pamieci (w ktorejs grupie opcji masz podsumowanie). Plyta - o ile to ta z profilu - nie jest oparta o H55 i podobne, wiec nie ma mozliwosci zaallokowania pamieci dla wbudowanej ewentualnie w procesor grafiki, to mnie napawa podejrzeniami o uszkodzenie pamieci. Ale z drugiej strony to nie OCZ, tylko Kingston ;-) Musialbys w razie watpliwosci zapuscic MemTesta, na przyklad z plyty Live lub instalacyjnej linucha, przykladowo Ubuntu i sprawdzac po kolei tak ze dwa kolka dla kazdej kosci w slocie nr 1 oraz dla obu w odpowiednich slotach - patrz manual, czy dobrze je obsadziles. Tak samo moglbym spytac o werje BIOSu, czy masz najnowsza (sprawdz strone GB) i czy robiles reset ustawien CMOS, a takze jak pracuja Twoje pamieci - jak plyta ustawila jej parametry - czestotliwosc, napiecie, timingi oraz jaki to konkretny model pamieci (np. Kingston KHX1600C8D.. blabla).
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika jeomax.co.uk Poziom 11 (475,040)
0 głosów
@jeomax.co.uk
Na zdjęciu jest 4 giga (jeśli dobrze widzę) zainstalowane. W czym więc problem?
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika phillosoff Poziom 10 (166,910)
0 głosów
P.S.
Jest jeszcze taka mozliwosc - bo wielu sie na to skarzy - ze Twoja karta graficzna allokuje sobie czesc RAMu (sterowniki WDDM tak np. moga robic). Wiec pytanie, jakich sterownikow uzywasz do swojego Radeona - i poniewaz nie znam sie na sterownikach od AMD, nie powiem tego ze stuprocentowa pewnoscia, ale poradzilbym sprawdzic, czy nie ma w nich gdzies tam ustawien odnosnie alokacji czesci pamieci RAM na dodatkowe tekstury, chocby w OpenGLu. Kiedys cos podobnego widzialem w starych sterach nVidii. Co prawda ta karta to nie zadne turbocache, ale mozliwosc alokacji RAMu jest - pytanie tylko, czy nie zostalo to jakos gdzies wlaczone.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika jeomax.co.uk Poziom 11 (475,040)
0 głosów
filozof: to wlacz sobie u siebie Wlasciwosci i porownaj z tym, co na obrazku, ale W NAWIASIE PO ILOSCI PAMIECI.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika jeomax.co.uk Poziom 11 (475,040)
0 głosów
Dobrze, ale system widzi te 4 gigabajty? Pytam z czystej ciekawości. Chodzi mi o to, że np system 32 bitowy nie jest w stanie zalokować takiej ilości RAMU - co on by wyświetlał? To samo, że zainstalowane 4 a w użyciu mniej, czy też podawałby zaniżoną ilość zainstalowanego RAMU.
odpowiedź 8 września 2011 przez użytkownika phillosoff Poziom 10 (166,910)
0 głosów
jeomax.co.uk jestem w pracy właśnie i nie mam możliwości sprawdzenia wszystkiego na kompie teraz, ale wydaje mi się, że pamięci to: Kingston HyperX 2x2GB DDR3-1600 Dual Chanel Kit Non-ECC CL9 KHX1600C9D3K2/4GX , wcześniej miałem też 2x2GB jakieś OCZ 1600MHz Gold Edition ale tyle się z nimi męczyłem, że je w końcu oddałem, mem test pokazywał błędy, ciagle restarty (komp w jakiejkolwiek chwili sam się wyłączał), blue screeny więc miałęm dość i je w końcu oddałem. Wziąłem te (byłem już tak wnerwiony, że nie zależało mi ani na firmie ani na niczym innym poza tym żeby DZIAŁAŁY), że wziałem te i jak się okazało, że komp działa i normalnie mogę z niego korzystać to je zostawiłem. Bios mam najnowszy czyli F15 (data 17.09.2010). Nowszego na stronie producenta nie ma. Link do płyty:
http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-p55a-ud4_20
kiedy ją kupowałem to wcale taka tania nie była (zapłaciłem chyba 600zł) więc mam nadzieje, że nie jest taka najgorsza. Pamięci OCZ które miałem najpierw kosztowały chyba z 360zł a tyle nerwów przez nie straciłem, że nie chcę już nigdy żadnych pamięci od OCZ. Swoją drogą mam od nich zasilacz i jest super (przede wszystkim cichy, nawet pod obciążeniem nie pracuje głośniej). Najlepsze, że manual płyty głównej wskazywał, że płyta współpracuje z tymi pamięciami OCZ. Nie wiem jak zrobić reset CMOS -wyjąć baterię?
odpowiedź 9 września 2011 przez użytkownika Metropolis Poziom 4 (2,130)
0 głosów
Do gier więcej jak 4 GB nie trzeba. U mnie widna po starcie zajmuje 1.5GB a gry i tak sobie radzą.
Jeżeli masz kasę to dołóż sobie te 4GB. RAM jest tani a dołożenie go nie zaszkodzi.

Widzisz, wszystko zależy od zastosowań. Ja w pracy mam PC z 16B RAM, ale mi to jest niezbędne bo na maszynie mam kilka instancji SQL Server i Visual Studio odpalonych jednocześnie.
odpowiedź 9 września 2011 przez użytkownika projectdarkstar Poziom 6 (8,900)
0 głosów
Pamięci pracują w czasie typowej pracy z częstotliwością 1333MHz przy cl 8-8-8-22 i napięciu 1.5V. Kiedy gram ustawiam je na 1600MHz cl 9-9-9-27 i napięciu 1.64V (w płycie nie ma opcji do wyboru 1.65V, tak też było przy OCZ, kolejna to 1.66V) i włączam wtedy też funkcje Enable LoadLine Calibration, która steruje optymalnie napięciami (CPU chyba też) tak, żeby było dobrze do dobranych wartości (ponoć zazwyczaj robi minimalny overwoltage). Sterowniki do grafiki to Catalysty 11.8. Nie mam możliwości w tej chwili sprawdzić czy jest to gdzieś zaalokowane, po pracy ;)
odpowiedź 9 września 2011 przez użytkownika Metropolis Poziom 4 (2,130)
0 głosów
Mógłbym ustawić te pamięci "na sztywno" za pomocą profilu XMP - system ustawia je wtedy na 1600MHZ i cl 9-9-9-27. Tylko, że wtedy nie działa funkcja Turbo Boost (procesor i5) i taktowanie procesora ustawia się na 2800MHz i ani ruszy w dół ani w górę, nawet jak zmienie tą wartość to i tak będzie ona ustawiona na sztywno. Więc nie korzystam z XMP i pamięci działają na 1333MHz a w procesorze działa Turbo (kiedy nie ma potrzeby taktowanie spada na 1200MHz, kiedy jest potrzeba ponad 3GHz).
odpowiedź 9 września 2011 przez użytkownika Metropolis Poziom 4 (2,130)
0 głosów
jak kupowałem płytę to coś koło 700zł kosztowała, pomyłka :)
odpowiedź 9 września 2011 przez użytkownika Metropolis Poziom 4 (2,130)
0 głosów
Pomyśl przyszłościowo:

w nastepnym roku mają wyjść DDR4 więc masowa produkcja w rozsądnych cenach będzie ok. 2013, 2014. W międzyczasie ceny DDR3 zaczną rosnąć bo będzie ich coraz mniej tak jak to było z DDR2.

Teraz DDR3 są tanie jak barszcz i w ciągu 2,5 roku na pewno potrzebna będzie większa ilość pamięci.
odpowiedź 9 września 2011 przez użytkownika dzejdzej007 Poziom 5 (3,050)
0 głosów
filozof: no wiec system 32-bit JEST w stanie zaalokowac 4 GB, tylko ze chodzi o mapowanie pamieci dla I/O przez stara architekture 32-bit BIOS, ktore mapuje taki obszar na koncu swojego obszaru, ktory moze zamapowac - i to sie pokrywa akurat z 32-bit szerokoscia dostepnej pamieci - stad od granicy 4 GB w dol system lokuje swoje bufory, ktore przez taki konflikt nie moga byc uzywane przez OS, bo bylyby bledy (OS odczytywalby swoje wlasne dane, ktore system od strony hardware traktowalby nie jako dane OS, tylko z mapowania I/O, a wiec np. szyny PCIe).
W takim przypadku wiec system blokuje dla OSa taka zamapowana pamiec jako niedostepna, choc fizycznie obecna. Windows 32-bit pokaze wtedy dokladnie taka sama informacje, jak na obrazku - ze pamieci jest 4 GB, a dostepnej np 3,5 GB.
Sa oczywiscie odstepstwa - czyli PAE, czy plyty z innym mapowaniem pamieci, ale tutaj nas to nie dotyczy, bo zarowno plyta, jak i system operacyjny sa w konfigu 74-bit.
Jest jeszcze taka teoretyczna mozliwosc, ze wlozyles pamieci do slotow 3 i 4 (a nie 1 i 2), a inzynierowie ustawili adresacje pamieci dla slotow na sztywno zamiast dynamicznie, co byloby bez sensu, w takim przypadku trzeba sprawdzic w manualu, ktore sloty sa 1 i 2 i tam przelozyc kosci, ale to raczej tylko teoria - niemniej jesli sie sprawdzi, to tylko potwierdze swoja niechec do plyt GB ;-)
odpowiedź 9 września 2011 przez użytkownika jeomax.co.uk Poziom 11 (475,040)
0 głosów
Wyczytalem w instrukcji, ze obsadzanie slotow trzeba zaczac od slotow DDR3_1 i DDR3_3 o tych samych kolorach - sprawdz, czy tak masz.
Do resetowania ustawien BIOS masz zworke opisana w instrukcji jako 20 (strona 16), znajdujaca sie miedzy slotem IDE a chipsetem. Opisana bedzie jako CLR_CMOS - zobacz na stronie 26 procedura kasowania.
odpowiedź 9 września 2011 przez użytkownika jeomax.co.uk Poziom 11 (475,040)
0 głosów
Dziwne, ale niektórzy radzą też żeby oprócz zmiany slotów ramu, spróbować wyjąć i jeszcze raz zamontować procesor na podstawce.
odpowiedź 9 września 2011 przez użytkownika phillosoff Poziom 10 (166,910)
+1 głos
To z Maximum Memory zadziala, jak wczesniej bylo ustawione na specyficzna wartosc (w co watpie), domyslnie jest to wyzerowane.
Z tym wyjmowaniem i wkladaniem CPU chodzi o to, ze moga byc lekko wygiete piny w podstawce procesora, ktore akurat ida do kontrolera pamieci w CPU. Mozna sprobowac.
odpowiedź 9 września 2011 przez użytkownika jeomax.co.uk Poziom 11 (475,040)
...