Tworzenie gry.

0 głosów
wizyt: 3,036

Witam. Zainteresowałem się od dłuższego czasu nad tworzeniem gier. Interesuje się grafiką komputerową i chciałbym znać zagadnienia: Jak stworzyć silnik graficzny? Jak stworzyć grę? Jakich programów używać? Rozumiem że nie jest to proste, i żeby stworzyć byle animacje w 2d trzeba trochę czasu ale kiedyś trzeba zacząć. Bardzo chciałbym na początku oddać się obiektom 3d a mianowicie tworzeniem ich. Niewiem jak to jest z sillnikiem graficznym jakbym chciał np. wkleić te przedmioty gdzieś. Może jest jakiś podręcznik do kupienia z podstawami grafiki komputerowej to chętnie bym kupił, albo strona z której można się nauczyć, cokolwiek... Z góry dziękuje za wszelkie propozycje :)

26 września 2010 w Oprogramowanie przez użytkownika neley2r Poziom 5 (2,590)
   

14 odpowiedzi

–1 głos
Daruj se stary :)
Tez kiedys w zyciu mialem ten moment nadwyzki natchnienia ;]

Jak cie tak bardzo nosi to zrob sobie moda do czegos. Miedzyczasie uzyskasz lepszy obraz. - Przejedz sie gokartem zanim sprobujesz F1 ;>

fpadnij na www.adom.de www.theproduct.de
odpowiedź 26 września 2010 przez użytkownika lork__ Poziom 7 (19,210)
–1 głos
lork_ nie zniechęcaj gościa.

Mam kolegę który się tym żywo zainteresował (był świetny z matematyki)Od razu mówię że gry tworzy się głównie kodem więc jeżeli kulejesz w funkcjach, tangensach etc. to najpierw trzeba będzie się doszkolić.

Co do książek; nie szukałem osobiście ale kolega szukał. Ma nad biurkiem wielką czerwoną książkę o tworzeniu gier (taki podręcznik grubości encyklopedii PWN) Najwyraźniej da się znaleźć.

Tak gruba książka opisuje tylko podstawy tworzenia gier więc dam Ci kilka rad na przyszłość.

3D odpuść sobie całkowicie. 2D to masakra której uczyć się trzeba latami. 3D to jest tak skomplikowana sprawa że silnika samemu nie napiszesz. Chyba że korzystałbyś z dopracowanych kodów już powstałych silników 3D. O jakich silnikach piszę? Pierwszy wolfenstein, doom etc.

Kolega napisał kilka stron kodem po to by zaprogramować umownego gracza (patyczak na białej powierzchni) "grającego" w piłkę który losowo ową piłkę odbijał. Popełnił gdzieś jakiś błąd w obliczeniach i za każdym razem jak ten patyczak ową piłkę (okrąg) dotykał, piłka się podwajała. (tworzyła się nowa a pierwsza latała dalej jak gdyby nigdy nic) Po pięciu minutach piłek były tysiące co muliło jego procesor (miał wtedy Athlona 3200+)

Piszę o tym dlatego że tworzenie gier jest bardzo trudne więc jeżeli płaskie i proste 2D Cię nie zniechęcą to znaczy że warto z tym walczyć. Na więcej na razie nie ma co liczyć. Musisz być cierpliwy.
Pozdrawiam.
odpowiedź 26 września 2010 przez użytkownika Szymon331 Poziom 8 (29,410)
0 głosów
@Szymon331

Pewnie, ze masz racje.
Ja kiedys z kumplem zabralem sie za robienie syndykata 3, bo bullfrog cos nie bardzo (do tej pory z reszta)

Tworzenie gry to jest strasznie duzo pracy, nawet gdy juz wszystko wiesz, a nie startujesz od 0.
Dlatego doradzam sprobowania sie najpierw w jakims modzie co by to nie bylo.
odpowiedź 26 września 2010 przez użytkownika lork__ Poziom 7 (19,210)
0 głosów
@Szymon331

Poza tym mysle, ze dalem bardzo dobre linki.
Zobacz co biskup wystrugal w ciagu 16 lat w '2d'
I co potrafi zrobic grupa ludzi w '3d'
te 65kb demko wciaz ludziom opuszcza kopary, a ma juz lata :)
odpowiedź 26 września 2010 przez użytkownika lork__ Poziom 7 (19,210)
0 głosów
Może blender. Program do tworzenia grafiki, który oferuje również darmowy silnik, na którym bedziesz mógł robić gry. Radzę poczytać na forach. Jest jedno oficjalne. Poradniki, projekty, rady. Jest to jeden z lepszych i darmowych programów. Co do podręczników to muszą jakieś być, bo są przecież uczelnie uczące programowania gier. Trzeba jednak poszukać. No zawsze możesz kupić starcrafta. Zagrać sobie trochę, a potem użyć edytora;) jest bardzo rozbudowany. Zresztą zobacz sam. Naprawdę moderzy umieją z niego dużo wycisnąć
odpowiedź 26 września 2010 przez użytkownika pkomar94 Poziom 4 (2,160)
+1 głos
Zacznij od pozycji programowania w C++. Jesli przebrniesz przez etap nauki samego, czystego programowania, to wowczas mozesz wziac sie za baze matematyczna - czyli wzory, optymalizacje, przeksztalcenia, funkcje. Jak przelkniesz i to, to bedziesz programista. Ale zeby zrobic silnik graficzny gry, wcale nie trzeba interesowac sie grafika, gdyz silnik uwzglednia OPERACJE dokonywane za pomoca wiedzy z dwoch podanych zagadnien (programowanie + matematyka) na obiektach i teksturach, ktore mozesz sobie sciagnac w dowolnym formacie z sieci, aby efekt byl mozliwy do zobaczenia na ekranie, musisz uzyc jakiegos popularnego API w swoim kodzie np. DirectX, OpenGL. Sam wiec widzisz, pracy jest duzo, a sam chyba nie skonkretyzowales sie do konca, co chcesz robic tak naprawde: kod, czy tez moze obiekty, a moze grafike 2D (tekstury) to tego kodu. Osoby, ktore robia 2 i wiecej rzeczy same naraz, zwyczajowo uwazane sa za uzdolnione, tak wiec masz mniej wiecej obraz calosci :)
odpowiedź 26 września 2010 przez użytkownika jeomax.co.uk Poziom 11 (475,040)
0 głosów
@jeomax.co.uk

Mi sie wydaje, ze to brigh idea.
Kolega wstal i pomyslal zrobie gre komputerowa.

Znam takiego i takl jak napisales. Przynioslem mu ksiazke podstawy c++, przeszedl spis tresci i wymiekl...

Moje pytanie do neley2r to
Czy masz chociaz koncept?

Tworzenie gry w pojedynke, szczegolnie od czasu gdy przestaly sie miescic na dyskietke jest praktycznie niemozliwe.
A przynajmniej ja nie widze sensu robienia wlasnego arkanoid...

Co do engine, to wystarczy popatrzec na produkcje gdzie jest uzyty jakis autorski engine i jak to wychodzi... i odrazu nasuwa sie odpowiedz czemu tak wiele gier jedzie na engine np. unreal
odpowiedź 26 września 2010 przez użytkownika lork__ Poziom 7 (19,210)
0 głosów
Można byłoby powiedzieć że bardzo kolorowo myślałem sobie o grafice komputerowej, lecz spoglądając na współczesne studia, które wydają gry liczą sobie dziesiątki ludzi, może nawet setki. Więc ja sam tak szczerze mówiąc mogę zrobić wielkie zero :). A więc co wy byście proponowali w kierunku informatyki?
odpowiedź 26 września 2010 przez użytkownika neley2r Poziom 5 (2,590)
0 głosów
Zamiast rzucać się na głęboką wodę ściągnij źródła quake i się tym pobaw. Nowsze silniki id software też są dostępne, do modyfikacji zasobów znajdziesz mnóstwo narzędzi. A czy da się z tego coś ciekawego wyczarować? Zobacz Dark Places albo Xreal to będziesz wiedział...
odpowiedź 26 września 2010 przez użytkownika Promilus Poziom 4 (1,790)
0 głosów
Nie mozna Ci nic proponowac, bo to Ty sam musisz odpowiedziec sobie na pytanie, co bys chcial robic.
Chciales napisac gre ? OK, to zacznij od czegos prostego. Ja sie mecze juz kilkanascie miesiecy nad swoja gra on-line w PHP, cos na wzor Gotyksa (www.gotyx.pl), ale brakuje czasu i determinacji. Jak chcesz byc programista, na bank musisz posiadac dobra baze programistyczna. Zacznij niezobowiazujaco od prostego jezyka, jakim jest BASIC - mozesz kupic jakiegos starego osmiobitowca (C128 mial dobry interpreter) i go programowac. Mozesz tez sciagnac jakis interpreter Basica na PC, ale nie przerabialem tego osobiscie, wiec nie znam szczegolow. Basic jest o tyle dobry, ze jest prosty i bedzie stanowic baze do nauki kolejnych jezykow, zaden programista nie zna tylko jednego jezyka programowania i kazdy zaczynal od najprostszych. Szybko sie go mozesz nauczyc, nawet w jeden dzien - i po sprawdzeniu, czy programowanie to jest to, mozesz isc dalej - Pascal & Delphi albo C++. Mozesz tez zobaczyc, czy warto sie zainteresowac jezykami sieciowymi, czyli HTML, PHP, ASP, Flash - czyli wszystko to, co widac w sieci. I zaufaj mi, ze z Basiciem bedzie latwiej okreslic kolejny kierunek. Praktycznie w kazdym jezyku znajdziesz rozkazy graficzne, wiec mozesz sie pobawic i stwierdzic, czy chcesz wiecej (wiec czy warto wchodzic glebiej, ale za to miec lepsze efekty).
odpowiedź 26 września 2010 przez użytkownika jeomax.co.uk Poziom 11 (475,040)
0 głosów
Hehe też miałem taki sam dylemat co ty dwa lata temu. Z tego wyszła gra CS-o podobna. Polecam ci stronę http://www.thegamecreators.com/ na której znajdziesz silnik DarkGDK oraz setki tutoriali. Ja robiłem tmoją grę na tym DarkGDK. Programuję się w C++. Jak ogarniesz co i jak z tym silnikiem to możesz stworzyć niezłą gierkę.
LEcz po tej próbie zdałem sobie sprawę że nie mogę zajmować się jednocześnie: tworzeniem tekstur, tworzeniem modeli 3D, miksowaniem dźwiękow, pisanie sztucznej inteligencji i programowanie w tym DarkGDK. Do tego jest potrzebne CO NAJMNIEJ 5 osób.
Także polecam ten silnik i stronę
odpowiedź 26 września 2010 przez użytkownika Darxis Poziom 6 (5,710)
+1 głos
Aha i jeszcze jedno. Po ściągnięciu tego DarkGDK nie wiedziałem o co chodzi wogóle. Wtedy kupiłem książkę autorstwa Stephena Prata "Szkoła programowania Język C++" licząca ponad 1000 stron. Przebrnąłem przez odstawowe tematy m.in. pętle i warunki. Czyli ogólnie rzecz biorąc po przeczytaniu 200 stron i siedzeniem przed komputerem czasami do północy wróciłem do tego silnika i z łatwością zacząłem pisać linijki kodu.

PS1: jeśli zależy ci na metodzie prosty tworzeniu gier bez znajomości języków programowania to polecam Unreal Development Kit. Bardzo prosty w obsłudze + tysiące tutoriali w internecie.

PS2: polecam też Sandbox'a, czyli edytora Crysis'a

odpowiedź 26 września 2010 przez użytkownika Darxis Poziom 6 (5,710)
0 głosów
Ogólnie to zainteresowany jestem całym silnikiem C++. A więc pierwsza sprawa... gdzie ściągnąć ( wiem że google nie boli ale wy będziecie wiedzieli jaki wybrać najlepszą wersje itd.). Interesująca jest także sprawa książki "Szkoła programowania Język C++" licząca ponad 1000 stron :). W końcu trzeba zacząć, a przecież jak się czyta coś interesującego to szybko leci. I myślę że do programowania gier jest potrzebna doobra klawiatura bo moja ma spacje uciążliwą (ciężko chodzi) . A więc pierwsza sprawa to C++.
odpowiedź 27 września 2010 przez użytkownika neley2r Poziom 5 (2,590)
0 głosów
No to siup. Microsoft Visual C++ 2008 Express za darmo, tylko trzeba się zarejestrować żeby po okresie triala uzyskać kod na dalsze użytkowanie. (2010 chyba też już jest swoją drogą).
Znajdziesz łatwo.
Potem silniki... pobaw się irrlicht, na sourceforge zresztą znajdziesz dużo więcej silników. Możesz zobaczyć co i jak, podłapać podstawy. Równie dobrze możesz próbować z źródłami id tech 3. Zaleta to bardzo dobre toolsy, wady to brak pixel i vertex shaderów. Są tylko skrypty shaderów ale totalnie programowe.
odpowiedź 27 września 2010 przez użytkownika Promilus Poziom 4 (1,790)
...