gamer: ja jeszcze raz powtorze, nie ma czegos takiego, jak ograniczanie karty przez procesor. Inaczej mialbys ZACINANIE KURSORA MYSZKI NA BLACIE PRZY SLABSZYCH PROCESORACH, JAK NP. Q8400 I KARCIE GTX 580 ! Masz swoje testy (co prawda nie podales tytulow, oprocz jedynego GTA), ale wysnuwasz ZLE WNIOSKI.
To, co obserwujesz - to NATURALNY przyrost predkosci GRY (a nie WZROST PREDKOSCI PRACY KARTY GRAFICZNEJ) korzystajacej DUZO z mocy PROCESORA w przypadku zamiany procesora na WYDAJNIEJSZY. Dlatego tak wazne jest patrzenie na WYMOGI KAZDEJ GRY Z OSOBNA.
W przypadku gier, w ktorych liczenie obiektow przez procesor nie jest istotne od pewnego momentu (a wiec jest pewna granica ilosci obliczen), a wiec gdy ani podkrecanie, ani dodawanie kolejnych rdzeni nic juz nie daje - zamiana karty graficznej robi roznice. Ale ta granica jest rozna ze wzgledu na stala ilosc operacji na sekunde, ktora to ilosc bedzie wykonana dla kazdego procesora na innym poziomie Ghz - i to kolejny dowod na INDYWIDUALIZM kazdej gry, a wiec trzeba patrzec znowu na wymagania kazdej gry z osobna.
Przykladowo, dam linki - ale nie na potwierdzenie tezy, ze "cos nie ogranicza czegos" (zle podejscie), tylko ze kazda gre nalezy rozpatrywac osobno (dobre podejscie):
http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/DiRT_3_-_testy_CPU%2C_RAM_i_Vintage-3857/strona/14476.html
http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/CPU%2C_RAM%2C_Vintage-3718/strona/13738.html