Co za bzdury pleciecie :)
Po pierwsze, rzeczony Windows XP 32-bit bedzie wykorzystywal dla swoich potrzeb faktycznie 3.25 GB RAMu.
Po drugie, gry i programy beda wykorzystywac jej tylko 2 GB, gdyz takie jest ograniczenie tego systemu co do mozliwosci zaadresowania pamieci fizycznej w jednym watku, chyba ze bedzie to gra/program wielowatkowy.
Po trzecie ograniczenie systemu 64-bit jest zadne 128 GB, a 16EB (to jeszcze jednostka po terabajtach).
Po czwarte, ograniczenie takie wiaza sie z konkretnymi procesorami oraz konkretnymi systemami operacyjnymi, glownie wskutek "wpsanialych" nalecialosci po kompatybilnosci i co za tym idzie, rozszerzania (zamiast zbudowania od nowa) kaprawej architektury.
I po szoste, owe szczegolowe ograniczenia to:
* procesor AMD x2 posiada 40-bit szyne adresowa, co daje mu 1TB adresacji pamieci,
* AMD x4 rdzen Barcelona ma juz 48-bit szyne, co daje mu 256TB adresacji pamieci,
* c2d (przynajmniej Conroe) posiada 36-bit szyne, co daje mu 64GB adresacji pamieci
* wszystkie procesory rozpoznaja zakres 64-bit adresacji, ale moga zaadresowac jedynie w zasiegu tylu bitow, jaka maja szyne,
* Vista home basic x64 (i Windows 7 tez) może zaadresować max 8gb pamieci (marketingowe ograniczenie),
* Vista home premium x64 (i Windows 7 tez) max 16GB (marketingowe ograniczenie),
* Vista business/ultimate/enterprise x64 (i Windows 7 tez) max 128GB i jest to techniczne ograniczenie calej rodziny Windows 64-bit.