Problem z gwarancją....

+1 głos
wizyt: 1,742

Nie wiem czy mogę o to pytać tutaj, ale szukam na internecie prawnego wyjaśnienia tejże sytuacji.

 

3 tygodnie temu oddałem na gwarancję linksysa crt310n, biedaczkowi sfajczyło się wifi. Sprzedawca odesłał router do producenta, gdzie ten niedawno stwierdizł że usterki się nie da naprawić, ale i że tego modelu routera już nie mają. W związku z tym nie chcą oddać pieniędzy i odesłali inny router na wymianę, nie wiem jeszcze jaki.

 

Moje pytanie jest następujące, czy takie praktyki mają miejsce w naszym prawie ? Bo nie widzi mi się dostać router, który de facto może być o niebo słabszy niż poprzedni -.-. 

 

W dodatku przejechałem się już na wifi w firmie, wiecznie z nim problemy były. Więc postanowiłem ewentualnei wybrać jakiś pmocniejszy przewodowy, a tutaj taki zonk, producent sam mi narzucił router -.-

3 grudnia 2009 w LAN przez użytkownika smatryk Poziom 5 (2,830)
   

16 odpowiedzi

0 głosów
Moga wymienic Tobie router na inny model, jednakze musi to byc model rowny cena, badz drozszy.

Jak Ci go wciskaja to sie nie przejmuj, dostaniesz nowke, sprzedasz na allegro i kupisz sobie co tam Ci sie podoba :)
odpowiedź 3 grudnia 2009 przez użytkownika GreQonE Poziom 10 (123,890)
0 głosów
Echh .nie bardzo widzę takie wyjście ..bo to rout z firmy .. nie mój prywatny :/ generalnie bym się ucieszył ..ale jak patrzę teraz ceny routów ..to jest tylko jeden odpowiadający ceną. Tylko właśnie ..jak tutaj cenę ustalić -.- czy to ma być cena narzucona przez tego sprzedawcę, czy mogę sobie wyszukać na necie cenę produktu i im pokazać ..
odpowiedź 3 grudnia 2009 przez użytkownika smatryk Poziom 5 (2,830)
0 głosów
nie mogą dać Ci innego towaru bez twojej zgody, polecam poczytać konsumenckieabc.pl strona stworzona dla dzieci i młodzieży i jest bardzo ładnie wszystko wyjaśnione.
odpowiedź 3 grudnia 2009 przez użytkownika manioor Poziom 6 (7,800)
0 głosów
thx ..zaraz zapoznam się ze stronką .. :D
odpowiedź 3 grudnia 2009 przez użytkownika smatryk Poziom 5 (2,830)
0 głosów
Nie mają prawa tobie wciskać innego urządzenia jeśli nie mają dostępnego tego co wcześniej posiadałeś. Możesz w tym momencie żądać zwrotu pieniędzy na piśnie najlepiej, bo słownie nic nie da.
odpowiedź 3 grudnia 2009 przez użytkownika adivxv5 Poziom 6 (8,130)
0 głosów
Jeżli router jest kupiony na firmę to NIE obowiązuje Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z art. 560 kc, paragraf 1: "(...) Jednakże kupujący nie może od umowwy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne." Zatem, jeżeli sprzęt jest pierwszy raz w naprawie, to nie możesz żądać zwrou pieniędzy. Sprzedawca nie może dać Ci też routera gorszego niż miałeś. Polecam Kodeks cywilny;-)
odpowiedź 3 grudnia 2009 przez użytkownika bartek_b Poziom 3 (800)
0 głosów
No wiec po kolei:
-skorzystales z gwarancji, bo urzadzenie bylo sprawne, tylko w pewnym momencie "sfajczylo sie". Jesli skorzystales z gwarancji, to sposob zalatwienia sprawy ustala producent, ktory sam okresla warunki gwarancji. Polecam dokladna lekture karty gwarancyjnej - tam powinna byc odpowiedz na twoje watpliwosci
Zadne "konsumenckieabc.pl" nam w tym momencie nie pomoga. Producent moze zwrocic pieniadze (wg ceny zakupu), naprawic, wymienic na nowy lub wymienic na sprzet o parametrach co najmniej rownowaznych (czyli na pewno nie dostaniesz sprzetu gorszego - swego czasu zreszta podobnie zalatwiano reklamacje HDD - wymieniano na nowy, przy czym czesto okazywalo sie, ze modele o danej wielkosci nie sa juz w produkcji i klient dostawal wiekszy dysk).

Gdybys skorzystal z rekojmi (sprzet mialby wade fabryczna w momencie sprzedazy) - wtedy strona jest sprzedawca a nie producent i to ty decydujesz o sposobie zalatwienia sprawy (zwrot pieniedzy (chyba ze sprzedawca niezwlocznie (14dni) sprzet naprawi albo wymieni na nowy), wymiana na nowy, naprawa, obnizenie ceny (jesli wada pozwala na funkcjonowanie, np. peknieta obudowa itd.).
odpowiedź 3 grudnia 2009 przez użytkownika limes_inferior Poziom 3 (740)
0 głosów
normalna procedura sprzedawcy, zawsze próbuje wcinąć kit. Twoje prawo jest takie, że jeśli oni nie mają takiego samego to muszą ci dać conajmniej taki sam, a jak nie to lepszy jednakże również możesz poprosić o zwrot gotówki taką za jaką kupiłeś tego routera i musi ci oddać gotówkę jesli chcesz (prawo konsumenta) jeśli słownie ich to nie przekona dowiedz się jaki w twojej miejscowości lub w pobliżu urzęduje rzecznik praw konsumenta i po sprawie sprawa załatwiona. Rzecznik praw konsumenta wszystko ładnie ci powie co i jak, możesz nawet do niego się przejść;)
odpowiedź 3 grudnia 2009 przez użytkownika killerPL Poziom 8 (27,410)
0 głosów
@limes_inferior:
skorzystanie z gwarancji nie wyklucza rękojmi!
@killerPL:
Rzecznik konsumentów nie pomaga firmom, bo nie ma do tego podstaw prawnych - czytaj wcześniejsze odpowiedzi. BTW zgłoszenie problemu do rzecznika tylko czasami jest skuteczne:-(

odpowiedź 3 grudnia 2009 przez użytkownika bartek_b Poziom 3 (800)
0 głosów
killerPL - jeśli sprzęt jest naprawiany w ramach gwarancji, to o sposobie załatwienia reklamacji decyduje ten co gwarancji udziela - a więc producent. Poczytaj kodeks cywilny, albo strony z odpowiednimi zapisami.
Decydują wtedy warunki gwarancji i umowa gwarancyjna - bo gwarancja jest DOBROWOLNA i producent może sobie zapisać w niej co mu tylko pasuje - włącznie z różną długością okresu gwarancyjnego - nie jest to uwarnkowane prawnie.

Jeśli sprzęt jest reklamowany w ramach rękojmi (i tylko wtedy) o sposobie załatwienia sprawy decyduje klient i może on żądać pieniędzy (chyba, że - zgodnie z zacytowanym przez bartka_k paragrafem - sprzedawca niezwłocznie sprzęt naprawi lub wymieni na nowy).

O tym czy klient chce skorzystać z gwarancji czy z rękojmi decyduje on sam. Skorzystanie z gwarancji w stosunku do określonej wady nie wyklucza korzystania z rękojmi w przypadku innej wady (klient nie może jedynie żądać jednoczesnego zastosowania gwarancji i rękojmi w stosunku do jednej określonej wady).

Jeśli nie wiesz na pewno i nie potrafisz tego poprzeć odpowiednimi zapisami to nie wprowadzaj zamieszania (to do killerPL)
odpowiedź 3 grudnia 2009 przez użytkownika limes_inferior Poziom 3 (740)
0 głosów
@bartek_b - tak, wiem ,napisałem to poniżej - ale nie można żądać jednoczesnego korzystania z gwarancji i rękojmi w stosunku do tej samej wady.
Jeśli smatryk skorzystał z gwarancji z powodu uszkodzenia modułu WiFi (i sprzęt został do producenta odesłany w ramch gwarancji) to nie może teraz żądać w stosunku do tej samej wady realizacji rękojmi. Jeśli padnie coś w przyszłości to owszem, ale jeśli teraz zdecydował się na gwarancję, to o sposobie jej realizacji decyduje producent.
odpowiedź 3 grudnia 2009 przez użytkownika limes_inferior Poziom 3 (740)
0 głosów
Nie liczy się cena urządzenia tylko jego specyfikacje. Według warunków gwarancji przy wymianie urządzenia dostajesz sprzęt o takich samych możliwościach lub lepszy, gorszego nie możesz dostać. Najpierw sprawdź jaki dostałeś, a potem jakby coś było nie tak to pisz :P
odpowiedź 3 grudnia 2009 przez użytkownika laston Poziom 2 (430)
0 głosów
@limes_inferior
zgadza sie, jezeli juz oddal na gwarancje to jest teraz zdany na zapisy sie w niej znajdujace

odpowiedź 3 grudnia 2009 przez użytkownika bartek_b Poziom 3 (800)
0 głosów
Jeżeli na firmę to rękojmia i gwarancja, skoro skorzystał z gwarancji to warunki gwarancji obowiązują i gwarant może wydać towar inny, ale nie gorszy, bo mimo wszystko nadal obowiązuje go ustawa w tym przypadku konsumenta.

Acha i nie wmawiajcie mi co innego, bo troszkę się znam na tym. Pracuję w serwisie i z prawem konsumenckim jak i rękojmią mam doczynienie na co dzień. Jednak nasz serwis czasem woli wystawić dokument o niemożliwości naprawy lub wymiany, niż wymieniać na coś innego, ze względu właśnie na dobro klienta.
odpowiedź 3 grudnia 2009 przez użytkownika XaRaDaS Poziom 6 (8,270)
0 głosów
@Xaradas - yep - ale potwierdzasz tylko to co napisałem. Rękojmia w przypadku firm może zostać ograniczona odpowiednimi zapisami jeśli obie strony wyrażą na to zgodę. W przypadku osoby fizyczne zawsze wynika ona bezpośrednio z KC.

Co oczywiście sprowadza się do tego że ty, ja i bartek_b napisaliśmy w zasadzie to samo.

Pozdrawiam!
odpowiedź 3 grudnia 2009 przez użytkownika limes_inferior Poziom 3 (740)
0 głosów
Dzięki ..informacji sporo .. przeczytam jeszcze kilka razy zanim przejadę się do sklepu. Generalnie nie podoba mi się fakt iż wymieniają mi routera na taki o podobnych parametrach, a nie o podobnej cenie. teraz czuję się troszkę pokrzywdzony, był to już prawie 2 letni router o wartości prawie 500 zł ..a teraz dadzą mi coś, o zbliżonych lub lepszych parametrach w granicy 300 zł. (porównanie dokonane na stronie producenta) Przynajmniej tak wnioskuję z waszych wypowiedzi.

Co do gwarancji. Niestety nie była dodana do sprzętu żadna karta gwarancyjna, sklep odesłał urządzenie do producenta na podstawie jakiegoś własnego pisma "potwierdzenie oddania sprzętu serwisowego", więc de facto nie znam nawet zasad jakimi kieruje się producent w sprawie zakupionego przeze mnie sprzętu sieciowego.
odpowiedź 4 grudnia 2009 przez użytkownika smatryk Poziom 5 (2,830)
...